czwartek, 26 stycznia 2012

2.Współrzędne geograficzne
1. Zielonym kolorem zamaluj cechy południków, a żółtym - cechy równoleżników.

południki

mają taką samą długość

mają kształt półokręgów

łączą biegun północny z biegunem południowym

równoleżniki

są liniami biegnącymi z zachodu na wschód

są położone równolegle względem siebie

są różnej długości

2. Korzystając z poniższej mapy konturowej, wykonaj następujące polecenia.

a) Zaznacz czerwonym kolorem południk 0 stopni oraz równik.

b) Narysuj wzdłuż południka 0 stopni i równika strzałki wskazujące, w którą stronę wzrasta wartość długości geograficznej, a w którą - szerokości geograficznej.

c) Uzupełnij według podanego wzoru opis ćwiartek kuli ziemskiej, na których znajdują się punkty B, C, D

A - szerokość geograficzna północna                                B - szerokość geograficzna północna    
    długość geograficzna zachodnia                                       długość geograficzna wschodnia

 pionowa kreska - południk
pozioma kreska - równik

strzałki:
od przecięcia kresek rysujemy strzałki na boki ( na górę, na dół, w prawo i w lewo)
im dalej od przecięcia kresek tym większa wartość długości i szerokości geograficznej

C - szerokość geograficzna południowa                                   D - szerokość geograficzna południowa
długość geograficzna zachodnia                                                 długość geograficzna wschodnia

3. Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok zdania fałszywego - literę F.

a) Równik dzieli kulę ziemską na półkulę wschodnią i półkulę zachodnią. F
b) Punkty leżące na południe od równika maja szerokość geograficzną południową. P
c) Punkty położone na zachód od południka 0 stopni maja długość geograficzną wschodnią. F
d) Punkty położone na wschód od południka 0 stopni mają długość geograficzna wschodnią. P

4.Odczytaj i zapisz według podanego wzoru współrzędne geograficzne punktów zaznaczonych na poniższych układach południków i równoleżników.

a) z dokładnością do 1 stopnia

A - 27 stopni S, 15 stopni E
Punkt A leży na 27 stopniach szerokości geograficznej południowej i na 15 stopniu długości geograficznej wschodniej

B - 2 stopnie N, 64 stopni W
Punkt B leży na 2 stopniu  szerokości geograficznej północnej i na 64 stopniu długości geograficznej zachodniej

C - 58 stopni N, 24 stopni E
Punkt C leży na 58 stopniu szerokości geograficznej północnej i na 24 stopniu długości geograficznej wschodniej

b) z dokładnością do 10'

D - 41 stopni 50' S, 168 stopni 30' E
Punkt D leży na 41 stopniu i 50 minucie szerokości geograficznej południowej oraz na 168 stopniu i 30 minucie długości geograficznej wschodniej.

E - 5 stopni 40' N, 34 stopnie 50' W
Punkt E leży na 5 stopniu i 40 minucie szerokości geograficznej północnej oraz na 34 stopniu i 50 minucie długości geograficznej zachodniej

F - 76 stopni 20' S, 91 stopni 30' E
Punkt F leży na 76 stopniu i 20 minucie szerokości geograficznej południowej oraz na 91 stopniu i 30 minucie długości geograficznej wschodniej

5. Wykonaj poniższe polecenia.

a) to musicie zrobić sami

b) Podaj nazwę kontynentu, którego kontur powstał na układzie południków i równoleżników.
Australia

c) Poznaj obiekt przedstawiony na zamieszczonej obok fotografii, a następnie podaj nazwę miast, w którym się on znajduje.
Opera w Sydney

d) to tez musicie zrobić sami

6. Korzystając z atlasu geograficznego, uzupełnij tabelę, wpisując brakujące nazwy obiektów geograficznych lub współrzędne geograficzne określone z dokładnością do pełnego stopnia.

Europa
Etna - 37 stopni N, 16 stopni E
Ateny - 38 stopni N, 24 stopnie E

Azja
Katmandu - 28 stopni N, 87 stopni E
Pekin - 40 stopni N , 117 stopni E

Ameryka Północna
Ottawa - 45 stopni N, 76 stopni W
Meksyk - 19 stopni N, 99 stopni W

Ameryka Południowa
Santiago - 33 stopnie S, 70 stopni W
Rio de Janerio - 23 stopnie S, 43 stopnie W

Afryka
Kair - 30 stopni N, 32 stopni E
Kapsztad - 34 stopnie S, 18 stopni E

Australia
Canberra - 35 stopni S 149 stopni E
Góra Strzeleckiego - 40 stopni S, 148 stopni E

Antarktyda
nie mam pojęcia
jak ktoś będzie wiedział to niech dopisze w komentarzach

7. Korzystając z atlasu geograficznego, rozwiąż logogryf, wpisując nazwy polskich miast, których współrzędne geograficzne zamieszczono poniżej. Następnie wykonaj polecenia.

1.Częstochowa
2.Bydgoszcz
3.Elbląg
4.Kielce
5.Poznań
6.Wrocław
7.Tarnów
8.Kalisz
9.Białystok
10.Gniezno
11.Przemyśl
12.Rzeszów

Hasło: odbiornik GPS

a) Podaj nazwę miasta, którego współrzędne  geograficzne wskazuje przedstawiony na fotografii odbiornik GPS.
Nazwa miasta: Londyn

b) Podaj pełną nazwę obserwatorium astronomicznego, przez które przebiega główny południk.
Królewskie Obserwatorium Astronomiczne w Greenwich w Londynie

c) Wymień cztery przykłady informacji, jakie można odczytać z odbiorników GPS wykorzystywanych w nawigacji samochodowej.

  • położenie geograficzne jakiegoś punktu
  • numer drogi, którą należy się kierować
  • ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)
  • trasę przejazdu do wyznaczonego przez nas punktu

1 komentarz: